Opdrachten

Blackboard portfolio veranderingen voor docenten (zomer 2015 release)

De upgrade die in de zomer van 2015 is aangebracht heeft de meest in het oog springende veranderingen aan het portfolio. Deze handleiding geeft een globaal overzicht van de wijzigingen aan portfolios voor docenten.

Startscherm

Het nieuwe startscherm ziet er anders uit. Het is mogelijk om direct door het menu te navigeren zonder de huidige pagina te verlaten. Onderstaand schermafdruk geeft een indruk van de verschillen tussen het oude en nieuwe startscherm.

Portfolio Startscreen

Soorten Portfolio’s

In eerdere versies van Blackboard werden er twee soorten portfolio’s onderscheiden: Basic en Personal.

• Het Basic Portfolio was simpel van opzet en gemakkelijk te gebruiken, maar miste een aantal van de mogelijkheden van het Personal Portfolio.
  • Het Personal Portfolio had meer mogelijkheden, maar de werkwijze om content toe te voegen was redelijk ingewikkeld en leidde ertoe dat studenten de werking steeds opnieuw moesten uitzoeken.

Het nieuwe portfolio is een combinatie van de eenvoud van opzet van het Basic Portfolio en de uitgebreide mogelijkheden van het Personal Portfolio. De wijzigingen voor het overstappen vanuit het Basic Portfolio naar het nieuwe type zijn het grootst. Het overzetten van de portfolio’s gebeurt automatisch door een conversieroutine bij de upgrade.

Verschillen in de Layout

Basic Portfolios naar Nieuwe Portfolios

Onderstaand schermafdruk geeft een indruk van de wijzigingen in layout van Basic Portfolio’s:

Basic_New_Portfolio

Personal Portfolios naar Nieuwe Portfolio’s

Onderstaand schermafdruk geeft een idee van de wijzigingen in lay-out van de personal portfolio’s (aanpassingen van kleur is ook mogelijk in het nieuwe portfolio).

Verschillen in het delen van Portfolio’s

Het delen van Portfolio’s is sterk gewijzigd. Studenten delen niet langer een ‘Live’ Portfolio, maar een Snapshot hiervan. Een Snapshot is een moment opname van het Portfolio. Hierdoor kan een moment opname door een student met je gedeeld worden en kan je dit bekijken zonder dat deze wijzigt. Wanneer de student een nieuwe versie van het Portfolio heeft kan ze een nieuwe versie delen.

Commentaar wat je geeft in een gedeelde Snapshot Portfolio wordt voor de student centraal beschikbaar gesteld en bewaard in het Portfolio.

Van alle Portfolio’s welke al met je gedeeld waren ten tijde van de upgrade, wordt een Snapshot van gemaakt en met je gedeeld.