Communicatie introductie

E-mail met Blackboard

De e-mailfunctie van Blackboard maakt het gemakkelijk om vanuit de cursus direct een e-mail aan andere deelnemers en/of docenten te sturen.

De verschillende opties zijn vrij duidelijk: U kunt kiezen om in één keer mail te versturen naar alle gebruikers, naar gebruikers in groepen of met speciale rollen, of u kunt bepaalde deel¬nemers of groepen selecteren.
De e-mailfunctie kan vanuit het cursusmenu of vanuit het Control Panel worden aangeroepen. Als de functie vanuit het Control Panel wordt gebruikt, is er een extra functie (Return Receipt) beschikbaar. Hieronder een uitleg hierover:

• Klik in het Control Panel onder Course Tools op Send Email
    In het volgende scherm kunt u aangeven naar wie de e-mail verstuurd moet worden. Om deelnemers individueel te selecteren is er de optie Single / Select Users.
  • Klik op Single / Select Users
  • Selecteer in het volgende scherm de deelnemers die u wilt mailen.
  • Typ het onderwerp bij Subject en de boodschap bij Message.
  • Desgewenst kan een attachment worden bijgevoegd.
  • Om een lijst te ontvangen van de geadresseerden moet u een vinkje plaatsen bij de optie Return Receipt:

De mailfunctie kan ook worden aangeroepen vanuit het cursusmenu. Dat is ook de toegang voor studenten. Kies hiervoor eerst Tools en dan Send Email.

Belangrijk: Blackboard gebruikt de UU-mailadressen van de deelnemers. Berichten worden dus vanuit een Blackboardcursus verzonden, maar komen terecht in het Postvak IN van het mailprogramma (bv Outlook) van de deelnemers.

Studenten die hun UU-mail niet regelmatig controleren zien de berichten niet of veel te laat. Dwing af dat studenten regelmatig hun studentenmail checken of dat ze deze mail automatisch laten doorsturen naar het e-mailadres dat ze wel controleren.

In bepaalde gevallen (bijvoorbeeld een cursus met veel deelnemers of instructors) kan het nuttig zijn om de mogelijkheden tot het sturen van mail aan alle deelnemers of alle docenten te beperken:

• Open onder het Control Panel het menu Customization en klik op Tool Availability
    U ziet een scherm waarin u verschillende Blackboard tools al dan niet beschikbaar kunt maken voor studenten
  • Open het menu onder de pijl bij de tool Email en klik op Email Settings:
  • Selecteer in het volgende scherm de functies die u beschikbaar maakt voor studenten:
  • Klik op Submit

U kunt het resultaat controleren door nogmaals vanuit het cursusmenu de e-mail functie op te roepen en de Edit Mode op ‘Off’ te zetten.