Cursus bouwen en beheren

Opdrachten: delegated grading (gedelegeerde beoordeling)

Bij het aanmaken van een assignment bestaat er ook een optie voor Delegated Grading. Deze optie heeft het doel om opdrachten van studenten door meerdere beoordelaars te laten nakijken.

Beoordelaars kunnen elkaars beoordelingen niet zien als ze de rol van teaching assistant hebben. Nadat alle gedelegeerde beoordelaars de cijfers en feedback hebben gegeven, moeten ze nog definitief gemaakt worden voordat de studenten dit cijfer te zien krijgen. Hieronder wordt uitgelegd hoe je Delegated Grading instelt en hoe het werkt als je aan het nakijken bent.

Instellen delegated grading:

• Ga naar de plaats in de cursus, waar de studenten de opdracht moeten inleveren.
  • Klik bovenaan op de pagina op Assessements en kies in het drop-downmenu voor Assignment. Je komt op de pagina terecht met de instellingen voor de assignment.
  • Geef de assignment een naam.
  • Stel een mogelijke Due date in, geef Points possible in
  • Open Grading Options. Vink de optie Enable Delegated Grading
  • Er verschijnt een nieuw onderdeel. Hierin worden de instructors en teaching assistants weergegeven die mogen nakijken.
  • Per beoordelaar moet je aangeven hoe de verdeling voor het nakijken moet worden gemaakt. De opties hiervoor zijn:

Let op! De beoordelaar wordt per student gekoppeld om na te kijken en niet per assignment.

• Beoordelaars kunnen de scores en feedback van andere beoordelaars bekijken. Daarnaast kunnen zij cijfers herzien en cijfers als definitieve cijfers indienen via Reconcile grades. De Reconcile grades optie is per gebruiker, ongeacht de rol, in te stellen.
  • Voor beoordelaars met de rol teaching assistent kan je aan- of uitzetten of ze de scores en feedback van andere beoordelaars mogen zien. Standaard kunnen zij de cijfers niet herzien of daadwerkelijk indienen via Reconcile grades. Er is de mogelijkheid om deze optie aan te vinken, waardoor teaching assistents ook cijfers definitief kunnen zetten.

Tip! Als je wilt voorkomen dat andere beoordelaars de cijfers als definitief kunnen indienen, dan kan je bij de naam van de beoordelaar de optie ‘Reconcile Grades’ uitvinken.

• Je hebt Delegated grading nu ingesteld.
  • Geef onder Display of Grades eventueel aan of de cijfers meegenomen moeten worden in de berekeningen van het Grade centre en of de cijfers getoond mogen worden aan studenten in My Grades.
  • Maak de assignment op het gewenste moment beschikbaar.
  • Klik op Submit om de assignment toe te voegen.
  • Studenten kunnen nu de assignments gaan inleveren. Hieronder wordt uitgelegd hoe delegated grading werkt tijdens en na het nakijken.

Overzicht delegated grading:

• In de periode dat de studenten de opdrachten kunnen inleveren, kan je in de tussentijd in een overzicht volgen hoe de studenten verdeeld worden over de beoordelaars en welke cijfers de studenten van de beoordelaars hebben gekregen. In dit overzicht maak je ook de cijfers definitief wanneer alles beoordeeld is.
  • Ga naar het Grade Centre.
  • Ga in het Grade Centre naar de kolom van de opdracht. Klik achter de naam van de opdracht op het drop-down icoontje (grijze pijltje).
  • Klik in het drop-downmenu op Reconcile Grades.

Je krijgt nu een overzicht te zien van de studenten waarbij je ook ziet aan welke beoordelaar(s) ze gekoppeld zijn en welk cijfer ze gekregen hebben. Dit overzicht is niet zichtbaar voor beoordelaars met de rol teaching assistant.

Opdrachten nakijken:

• Het nakijken verloopt op dezelfde manier, als bij een ‘normale’ opdracht, namelijk via Needs Grading.

Overzicht hoeveel een beoordelaar heeft en nog moet nakijken:

• Via het overzicht kan je zien hoeveel assignments iedere beoordelaar moet nakijken. Klik rechts in het scherm van het overzicht op Show Grader Progress.
  • Je ziet de namen van alle beoordelaars met daaronder een balkje waarin je de voortgang van het nakijken ziet.
  • De bijbehorende getallen geven aan hoeveel is nagekeken en hoeveel moet worden nagekeken.

Let op! De getallen staan voor opdrachten die nagekeken moet worden en niet voor het aantal studenten.

Beoordelaars toevoegen:

• In het overzicht kan je ook nieuwe beoordelaars per student toevoegen.
  • Ga hiervoor met de muis in de rij van de student staan waar een nieuwe beoordelaar aan moet worden toegevoegd. Er verschijnt een plus-teken.
  • Klik op het Plus-teken en selecteer de beoordelaar en klik op Submit.

Let op! Je kan via dit overzicht de beoordelaars niet verwijderen. Om de cijfers definitief te maken is het niet nodig dat alle beoordelaars een cijfer hebben gegeven. Studenten moeten minimaal een cijfer hebben gekregen.

Cijfers aanpassen en cijfers definitief maken:

• Wanneer alles is nagekeken, dan kunnen de cijfers definitief gemaakt worden, zodat ze zichtbaar worden voor de studenten.
  • Ga hiervoor terug naar het overzicht (Grade Centre à Reconcile Grades).
  • Klik rechtsboven op Final Grade. Selecteer in het drop-downmenu welk cijfer gekozen moet worden, namelijk Highest, Average of Lowest.
  • Dit kan je ook per cijfer aangeven door in het vak van het cijfer/blaue icoontje te klikken.
  • De blauwe icoontjes onder finale grade worden nu aangepast naar het definitieve cijfer. De cijfers zijn nu zichtbaar geworden in het Grade centre.